Näin testaat ideaasi asiakkailla

Moni alkava yrittäjä pohtii: toimiiko oma yritysidea käytännössä? Se selviää lopulta vain kokeilemalla ja testaamalla yritysideaa asiakkaiden kanssa. Maksavat asiakkaat ovat tärkein tekijä yritystoiminnan menestymisessä. Mitä nopeammin maksavat asiakkaat löytävät luoksesi ja ostavat palveluitasi tai tuotteitasi, sitä nopeammin raha virtaa yrityksesi tilille. Suosittelemme, että aloitat yritystoiminnan suunnittelun asiakkaista: Onko yrityksesi tuotteille ja palvelulle olemassa maksukykyisiä asiakkaita ja kysyntää?

Voisitko jo ennen y-tunnuksen perustamista hankkia testiasiakkaita tai verkostoitua potentiaalisten asiakkaiden kanssa?

Yritysideaa voi kokeilla asiakkaiden kanssa esimerkiksi haastattelemalla asiakkaita, antamalla tuotteesi koekäyttöön, toteuttamalla toimeksiannon testiasiakkaalle tai valmistamalla koe-erän myyntiin. Ole rohkea ja luova. Mieti, millaisilla keinoilla saat tietoa asiakaskohderyhmästäsi ja miten voit ottaa asiakkaat mukaan yritysideasi testaamiseen kevyesti jo yrityksesi suunnitteluvaiheessa.

Asiakastiedon ja asiakaskokeilujen kautta voit rakentaa yrityksellesi toimivan asiakasprofiilin, joka auttaa sinua jatkossa suuntaamaan markkinointia ja myyntiä yrityksellesi potentiaalisiin asiakkaisiin. Asiakasprofiili on yksityiskohtainen kuvaus yrityksesi pääkohderyhmää edustavasta henkilöstä. Asiakastestaus ja asiakasprofiilin laatiminen auttaa sinua löytämään kohderyhmän, johon sinun yrittäjänä kannattaa keskittyä. Yritysidea toimii käytännössä, kun hyvin maksavia asiakkaita löytyy riittävästi.