Yritystarina: Aargh! Digital Oy

 

Aargh Digital_kuva Fufan Liu

Digital Aargh! yrittäjien kuva: Fufan Liu

Kuka olet ja millainen yritys teillä on?

Olemme Jesse Raitapuro ja Johanna Berlin. Meillä on syyskuussa 2021 perustettu yritys Aargh! Digital Oy, joka tarjoaa verkkosivuja, sisällöntuotantoa sekä tukea viestintään ja kirjoittamiseen.

Pääasiassa asiakkaitamme ovat toiset pienet yritykset. Lisäksi Johanna tarjoaa esim. oikolukua kustantamoille.

Jesse on koulutukseltaan tieto- ja viestintätekniikan insinööri ja personal trainer. Hän pääsi ensimmäiseen oman alan työpaikkaansa it-asiantuntijaksi jo opiskeluaikanaan ja ehti työskennellä täysipäiväisesti pari vuotta ennen yrittäjäksi ryhtymistä. Oman kuntosaliharrastuksensa kautta Jesse hurahti kunnolla treenaamiseen ja kävi työn ohella personal trainer -koulutuksen, jotta voisi auttaa toisiakin treenaamaan paremmin.

Johanna on koulutukseltaan kirjoittamisen maisteri ja sanataideohjaaja, joka on opiskellut monipuolisesti kirjoittamista, kirjallisuutta ja suomen kieltä. Hän on työskennellyt aiemmin mm. tiedottajana, viestintävastaavana ja sanataideohjaajana. Johannaa ei haittaa työn ja harrastuksen sekoittuminen, vaan hän rakastaa kirjoittamista niin paljon, että käyttää siihen mieluusti kaiken aikansa. Toiseksi mieluisin asia hänelle on toisten kirjoittajien auttaminen, mikä on hyvä tekosyy päästä puhumaan kirjoittamisesta koko ajan!

Mistä löysitte yritysidean? 

Yritysideamme löytyi, kun yhdistimme osaamisemme: Jesse osaa tehdä verkkosivuja, Johanna sisältöjä. Ei ole sivuja ilman sisältöjä, ja sisällöt tarvitsevat itselleen julkaisukanavan, joten yhdistelmä tuntui loogiselta ja tarpeelliseltakin.

Perinteisen sisällöntuotannon lisäksi Johanna halusi hyödyntää kokemustaan toisten kirjoittajien ohjaamisesta, ja siksi yritys tarjoaa monenlaista apua viestintään ja kirjoittamiseen niille, jotka eivät voi tai halua ulkoistaa sisällöntuotantoaan. Konkreettisesti tarjoamme esim. apua viestintästrategioiden tai somesisältösuunnitelmien tekoon, kirjoituskursseja, henkilökohtaista kirjoittajavalmennusta, oikolukua ja tekstien editointia.

Miten teistä tuli yrittäjiä?

Tämä voi olla kulunut vastaus, mutta yrittäjyydessä meitä kiinnosti vapaus. Yrittäjä on vapaa suunnittelemaan oman arkensa ja ajankäyttönsä.

Yrittäjyys mahdollistaa meille myös eri kiinnostuksenkohteiden yhdistämisen. Johannaa kiinnostaa viestinnän ja markkinoinnin lisäksi luova kirjoittaminen, joten hän toimii myös sanataideohjaajana. Jesse haluaa hyödyntää laajaa it-alan osaamistaan, mutta sen lisäksi hän toimii personal trainerina. On antoisaa, kun voi itse päättää, missä suhteessa haluaa mitäkin työtä tehdä.

Jesse on yrittäjä jo neljännessä polvessa, Johanna taas kypsyi ajatukseen yrittäjyydestä hiljalleen, koska oman alan työpaikkoja tuntui olevan tarjolla vähäisenlaisesti, ja toisaalta alalla tehdään muutenkin paljon freelancer-muotoista työtä.

Ennen yrityksen perustamista Jessellä oli vakituinen työ it-asiantuntijana, mutta hän oli alkanut kaivata lisää vapautta ajan järjestelyyn. Hän oli opiskellut personal traineriksi ja halusi tehdä niitäkin töitä, mutta kokoaikaisen ja henkisesti vaativan työn ohella lisätyö ei tuntunut mahdolliselta vaihtoehdolta. Kun Johannan määräaikainen työsuhde sitten oli päättymässä ja hänen piti tehdä päätös, perustaako yritys vai hakeako töitä, Jesse päätti irtisanoutua työstään, ja aloimme panostaa täysillä yhteiseen yritykseemme.

Päätös syntyi suhteellisen nopeasti, ja etenimme asian kanssa vauhdilla: päätös yrityksen perustamisesta tehtiin heinäkuussa ja yritys perustettiin syyskuussa. Lokakuussa meillä oli jo omat nettisivut pystyssä ja ekat asiakkaat hankittuna.

Millaisia vinkkejä antaisitte muille yrittäjyyttä suunnitteleville? 

Kannattaa lähteä rohkeasti kokeilemaan ja tekemään vaikka vähän pelottaisi, sillä asiat harvoin kuitenkaan menevät suunnitelmien mukaan. Oma suunta löytyy pikkuhiljaa onnistumisten ja erehdysten kautta.

Yrittäjyyden alkutaipaleella pitää tehdä paljon valintoja, joista osa on pieniä ja osa suuria. Kannattaa etsiä 1–2 yritystä, joiden meininkiä ihailet, ja käyttää niitä apuna (eli toisin sanoen matkia!), kun teet niitä lukuisia pieniä ja vähämerkityksisiä päätöksiä. Kun voit käydä kurkkaamassa, miten toinen yritys on jonkun asian ratkaissut, sinun ei tarvitse käyttää hurjasti aikaa ja vaivaa pieniin valintoihin ja voit keskittyä enemmän isompiin.

Huolehdi omasta jaksamisestasi ja yritä pitää ajatuksesi kasassa. Yrittäjältä vaaditaan sitkeyttä ja jääräpäisyyttä. Silloin kun epäonnistumisia tulee, pitää pystyä pitämään pää kylmänä ja tsemppaamaan itseään eteenpäin. Lepo, läheisten kanssa vietetty aika ja toisten yrittäjien vertaistuki ovat olleet meille tärkeitä keinoja jaksaa eteenpäin silloin, kun epätoivo on meinannut iskeä.

Verkkosivujen lisäksi voit tutustua meihin Instagramissa, Facebookissa ja LinkedInissä.

www.digiaargh.fi

www.facebook.com/digiaargh

www.instagram.com/digiaargh/

www.linkedin.com/company/aargh-digital/